Geen categorie

Well educated children are the future of Africa!

Weblog In mei 2011 bezocht Andre Heijstek ons project in Kenia; hieronder lees je het verslag van zijn bezoek aan Tiwi:
In mei 2011 heb ik 3 weken vrijwilligerswerk gedaan in Noord-Tanzania. Toen ik voor die reis aan Helène vroeg of het nuttig was om ‘even’ in Tiwi langs te gaan (voor mij was het toch in de buurt) reageerde ze heel enthousiast. De stichting was toen een jaar actief en dan wordt het toch eigenlijk weer eens tijd voor direct contact. Dus, nog een paar dagen aan de reis vastgeplakt en met een flinke vragenlijst naar Tiwi. Want, hoe zit het nu precies met kosten voor een klaslokaal, wat kost een leraar, hoe wordt bepaald welke kinderen wel en niet voor financiële ondersteuning in aanmerking komen? Teveel vragen om per e-mail af te doen. Ik kwam op zaterdagavond aan in Tiwi en ben dinsdagmorgen weer vertrokken. Tijd genoeg om veel te zien en te bespreken.

Op zondag heb ik een kerkdienst bijgewoond. De christelijke school is verbonden aan de baptistengemeente, kerk en school staan op hetzelfde terrein. Na de dienst heb ik een poos kunnen spreken met pastor Vincent over de scholen die hij heeft opgezet en nog steeds aan het bouwen is. Tiwi is een grote gemeente van ongeveer 300.000 inwoners en geografisch wijd verspreid. Er zijn ongeveer 10 openbare basisscholen die erg slecht functioneren. Sinds een aantal jaar is er een goed lopende christelijke school op het terrein naast de kerk. Er zijn nu ook plannen om een stuk verderop in Tiwi een nieuwe school te bouwen, daar ga ik morgen kijken, het eerste lokaal is af en de eerste leerlingen zijn al begonnen. In heel Tiwi is maar 1 voortgezette school met ruim 700 leerlingen in 4 klassen (klaagde er iemand nog over te volle klassen in Nederland?). Het is duidelijk dat hier absoluut niets kan leren. Dus ook hier wordt voorzichtig over nagedacht, na de tweede basisschool een middelbare school en als het even kan ook nog een eigen technische school en een lokaal ziekenhuis. Visie genoeg, nu de middelen nog! Van de overheid valt niets te verwachten. Een christelijke school krijgt nul subsidie, sterker nog, de overheid wil geld hebben, er moet wel belasting betaald worden. En van veel ouders valt qua schoolgeld ook niet veel te verwachten, de inkomens zijn zeer laag, werkeloosheid hoog. Vincent vertelde dat soms ouders hem maar een kip komen brengen als ze weer het schoolgeld niet konden betalen omdat ze wel heel graag wiilen dat de kinderen mogen blijven. Een paar cijfers geven misschien wat perspectief: – de meeste mensen verdienen per maand ongeveer € 70-100 (als ze werk hebben) – schoolgeld is per kwartaal € 50

’s Avonds weer lekker gegeten en nog een hele tijd na zitten praten met de medewerkers hier. Ongelooflijk wat een wijsheid je in deze mensen vindt, maar ook erg triest om veel van de verhalen te horen. Met name het drugsprobleem in Tiwi schijnt levensgroot te zijn. Veel (met name) jongens die na de basisschool geen school meer kunnen volgen en geen werk vinden gaan uit pure verveling aan de drugs, en dan al snel het stevige werk. Met alle gevolgen van dien! Een verloren generatie. In veel gevallen zijn het kinderen die door hun ouders vanaf een jaar of 4 geheel verwaarloosd zijn. De ouders gaan ’s ochtends weg, komen ’s avonds thuis en de kinderen moeten het de hele dag maar uitzoeken. Meestal dus zelfs geen basisschool. Hoewel dat wel verplicht is Kenia gaat het vaak mis. Armoede speelt daar een grote rol in. Deze ouders kunnen het schoolgeld, het uniform en zelfs een pen en een schriftje niet betalen. En de overheid springt niet bij, die kijkt gewoon de andere kant op.
Op maandag ga ik eerst weer naar de ‘oude’ school bij het terrein van de kerk om de school even in aktie te zien. Pastor Vincent is hard aan het lesgeven op de bijbelschool, maar maakt tijd vrij om me rond te leiden. Erg leuk om de kids in aktie te zien en onze eigen sponsorkinderen te ontmoeten. Ik spreek ook even met een aantal leerkrachten en de directeur en adjunct-directeur van de school. Goed om te zien dat er een organisatie-structuur is. Daarna gaan we naar de ‘nieuwe’ school. Een stuk verderop in het dorp is een flink stuk grond gekocht, mogelijk gemaakt door een gift van een advocaat uit Nairobi. Op dat terrein wordt inmiddels al lesgegeven in een snel omgebouwde garage. Iets verderop staat het eerste klaslokaal dat met geld van Stichting The Mission gebouwd is. Het ziet er erg mooi en erg degelijk uit. Het is de bedoeling om hiervandaan uit te breiden en een compleet schoolcomplex neer te zetten zoals de oude school, dus 11 leslokalen en bijgebouwen om te eten, te vergaderen en de administratie bij te houden. En daarna, maar dit is echt toekomstvisie nog een middelbare school en een technische school. En daarna een eigen ziekenhuisje (je moet nu minimaal 4 uur lopen naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis). Er zijn nogal wat vrouwen bevallen op de weg daar naar toe. In het eerste lokaaltje zit ‘de baby klas’, op dit moment 15 kinderen van 2.5 tot een jaar of 5. Op een na allemaal moslims uit de directe omgeving.

Het is duidelijk dat hier nog heel veel te doen is, bouwen van klaslokalen, zowel voor de basisschool als de middelbare school. Ook financiële adoptie van kinderen is heel hard nodig. Maar de resultaten zijn er al wel. Sinds de tijd dat de school goed functioneert is in Tiwi de criminaliteit sterk afgenomen. Het is ook heerlijk om te zien dat nu bijna 400 kinderen elke dag onderwijs en een goede maaltijd krijgen.

Goed opgeleide kinderen zijn de toekomst voor Afrika!

Met vriendelijke groet, André Heijstek
In januari 2011 is begonnen met de bouw van het eerste klaslokaal in Kenia, New Mab River, 30 kilometer ten zuiden van Mombassa. De mensen zijn daar ontzettend blij en dankbaar dat er in dit gebied nu ook een school is voor de kinderen. Het is een christelijke school, waar ook heel veel moslimkinderen heel graag heen gaan omdat het onderwijs goed is en ze er tussen de middag ook een maaltijd zullen ontvangen.