Over Stichting the Mission

Algemene informatie over Stichting The Mission

Stichting The Mission is in september 2010 opgericht met als missie het leveren van een bijdrage aan de scholing van kinderen in Kenia. Het werk van de stichting concentreert zich met name op een gebied ten zuiden van Mombassa, in de buurt van de plaats Tiwi en is gericht op het bouwen een school en het ondersteunen van individuele kinderen, die niet de middelen hebben om goed onderwijs te kunnen volgen.

Deze kinderen hebben onze en uw steun hard nodig! Stichting The Misison is een kleine stichting die alleen met vrijwilligers werkt. Elke gedoneerde euro komt dus rechtstreeks in Kenia terecht.

U kunt voor 25 Euro per maand een kind ondersteunen. Als we bedenken dat voor onze kinderen het beste niet goed genoeg is, is het toch geweldig op deze manier ook iets te betekenen voor de kinderen in armoede in Kenia.

De Stichting werkt samen met een locale school in TIWI. Deze school is ook tot stand gekomen  door giften. Zij hebben nu een nieuwe locatie ter beschikking gekregen door een particuliere gift, 13 kilometer richting Mombassa. De wens is dat daar een nieuwe school gebouwd kan worden voor de kinderen in die omgeving. De kosten per klaslokaal bedragen ongeveer 800.000 Keniaanse shilling (dat is ongeveer 7.500 euro). De Stichting heeft in samenwerking met Stichting De Wilde Ganzen een keuken gerealiseerd in 2014.

In het voorjaar van 2017 is het de bedoeling dat het 7e en 8e lokaal wordt gerealiseerd.

Problematiek

Nadat Kenia ruim 30 jaar onder het bewind van president Moi had gestaan, werd er eind 2002 een nieuwe president gekozen. Onmiddellijk na zijn benoeming heeft hij het onderwijs voor de Public Schools vrijgegeven en hoeft er door niemand meer schoolgeld betaald te worden. Op zich is dat natuurlijk een hele positieve verandering, omdat daarmee onderwijs nu voor elk kind toegankelijk is, ook voor kinderen waarvan de ouders het schoolgeld eerst niet konden betalen.

Voor de publieke scholen waren de gevolgen echter niet te overzien. Er ontstonden scholen met 1000 leerlingen, die maar een zeer beperkt aantal klaslokalen ter beschikking hadden. Dat resulteerde in klaslokalen met 200 kinderen of meer in een ruimte die niet groter is dan een nederlands klaslokaal. Aangezien het door de overheid niet toegestaan is om inschrijvingen te weigeren, blijven de aantallen leerlingen per klas(lokaal) maar groeien. Daarom moeten veel kinderen op de grond zitten, zodat er meer in de klas passen. Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor lichaam, concentratie en uitvoeren van hun schoolwerk. Het gebeurt dus ook regelmatig dat de kinderen buiten les krijgen in een veel te hete omgeving.

Het is voor de leerkrachten ook onmogelijk om ieder kind voldoende aandacht te geven. Dit gaat uiteraard ten koste van het onderwijs.

Al met al een verre van ideale situatie.

LAYOUT

SAMPLE COLOR

Please read our documentation file to know how to change colors as you want

BACKGROUND COLOR